I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  • Uchwała nr LVIII/640/18 Rady Miasta Zduńska Wola z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Zduńska Wola zmieniona uchwałą nr XLVIII/785/22 Rady Miasta Zduńska Wola z dnia 24 marca 2022 r.
  • Uchwała nr LVIII/639/18 Rady Miasta Zduńska Wola z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta Zduńska Wola.

II. W którym biurze można załatwić sprawę ?

Wniosek należy złożyć w Biurze Edukacji i Spraw Społecznych Dział Zdrowia i Polityki Społecznej

Sprawy merytorycznie załatwia:
Biuro Edukacji i Spraw Społecznych Dział Zdrowia i Polityki Społecznej
Budynek nr 4, I piętro, pok. 413
Telefon kontaktowy: 43 825-02-62 lub 43 825-02-00 wew. 262
e-mail: m.nowinska@zdunskawola.pl

III. Jakie dokumenty należy dostarczyć ?

Wypełniony wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży lub poza miejscem sprzedaży

Załączniki:

  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,

  • zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym (oryginał),

  • decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,

  • odpisy i wyciągi z dokumentów art. 76a - ustawy Kodeks postępowania administracyjnego,

  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej, jeżeli złożono dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa. Sprawy związane z uzyskaniem zezwolenia może załatwiać wnioskodawca lub jego pełnomocnik po przedłożeniu pełnomocnictwa.

IV. Opłata:

1. Opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych są wnoszone, przed wydaniem zezwolenia, (proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia) w wysokości:

  • 525 zł na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
  • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
  • 2.100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

2. Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim oraz do dokonania opłaty za korzystanie z zezwolenia.

Opłatę, o której mowa wyżej, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
  • 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości 4,5% alkoholu oraz piwa -wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  • 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  • 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu - wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
3. Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła ww. wartości, wnoszą opłatę wg stawki podstawowej.
Opłata jest wnoszona na rachunek Urzędu Miasta Zduńska Wola w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminie do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
Wartość sprzedaży napojów alkoholowych to kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

V. Termin załatwienia sprawy:

Po zaopiniowaniu przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, której posiedzenia odbywają się jeden raz w miesiącu.

VI. Dodatkowe informacje:

W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów Wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

VII. Co trzeba zrobić, aby załatwić sprawę ?

Złożyć wniosek wraz z załącznikami wymienionymi w pkt III. Wniosek zostanie przekazany do zaopiniowania przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Zduńskiej Woli. Po wydaniu pozytywnej opinii w formie postanowienia, jej uprawomocnieniu się w ciągu 7 dni od dnia doręczenia stronie oraz dokonaniu opłaty za korzystanie z zezwolenia przed jego wydaniem, zainteresowanemu zostanie wydane zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.

Odbiór zezwolenia odbywa się po okazaniu dowodu osobistego oraz dowodu uiszczenia opłaty za wydanie zezwolenia przez wnioskodawcę lub pełnomocnika ustanowionego notarialnie. Odbiór zezwolenia następuje w Biurze merytorycznie odpowiedzialnym za załatwienie sprawy.

VIII. Tryb odwoławczy:

Od decyzji organu zezwalającego przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zduńska Wola (odwołanie składa się w Kancelarii Urzędu Miasta Zduńska Wola).



Załączniki:

Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.doc
Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.pdf