Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | małżeństwa, urodzenia, zgony, zmiana imion i nazwisk |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
I. Podstawa prawna:
-
Art. 22, 31-32, 83, 89 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego .
II. W którym biurze można załatwić sprawę ?
Sprawy merytorycznie załatwia:
Urząd Stanu Cywilnego
Budynek nr 1, parter, pokój 108
Telefon kontaktowy: 43 825-02-00 wew. 246 lub 43 825-02-46
e-mail: usc@zdunskawola.pl
III. Jakie dokumenty należy dostarczyć ?
- Podanie o wydanie zaświadczenia.
- Dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport.
- Pisemne zapewnienie, że wnioskodawca „nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa" złożone przed kierownikiem USC.
- Dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka.
- Jeżeli wnioskodawca nie posiada aktów stanu cywilnego sporządzonych w Rzeczypospolitej Polskiej, składa zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim, potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
IV. Opłata:
Za wydane zaświadczenie - 38 zł.
Wpłata na konto Urzędu Miasta Zduńska Wola.
V. Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie
VI. Dodatkowe informacje:
- Zaświadczenie zachowuje ważność przez 6 miesięcy od daty wydania
- Zaświadczenie wydaje kierownik USC wybrany przez wnioskodawcę.
- W przypadku niemożności porozumienia się ze stroną składającą oświadczenie mające wpływ na stan cywilny osoby, z powodu nieznajomości języka polskiego, na tej osobie spoczywa obowiązek zapewnienia udziału biegłego lub tłumacza języka, którym ta osoba się posługuje.
- Akty stanu cywilnego, ich odpisy i inne dokumenty wystawione w języku obcym, składane kierownikowi urzędu stanu cywilnego w związku z dokonywaniem czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego powinny być składane wraz z ich urzędowym tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez:
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
- tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
- konsula.
- Nie podlegają tłumaczeniu odpisy aktów stanu cywilnego wydane na druku wielojęzycznym sporządzone zgodnie z Konwencją Wiedeńską z dnia 8 września 1976 r.
VII. Co trzeba zrobić, aby załatwić sprawę ?
Zaświadczenie wydawane jest na wniosek, złożony osobiście w dowolnym USC.
VIII. Tryb odwoławczy:
Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma o odmowie wydania zaświadczenia może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego o rozstrzygnięcie. Prawomocne postanowienie sądu wiąże kierownika USC.