Wniosek o podział nieruchomości
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | grunty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Biuro Gospodarki Nieruchomościami |
I. Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
II. W którym biurze można załatwić sprawę ?
Wniosek należy złożyć w Kancelarii
Sprawy merytorycznie załatwia:
Biuro Gospodarki Nieruchomościami
Budynek nr 4, I piętro, pok. 417
Telefon kontaktowy 43 825-02-00 wew. 210 lub 43 825-02-10
III. Jakie dokumenty należy dostarczyć ?
-
Wniosek o podział nieruchomości - art. 93 i 94 (do pobrania poniżej)
-
Wniosek o podział nieruchomości - art. 95 (do pobrania poniżej)
-
Dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości
-
Wypis i mapa ewidencji gruntów obejmująca nieruchomość podlegającą podziałowi
-
Wypis z księgi wieczystej
-
Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu obowiązująca w dniu składania wniosku
-
Wstępny projekt podziału- 3 szt. za wyjątkiem podziałów wykonywanych w trybie art. 95
-
Protokół z przyjęcia granic nieruchomości
-
Wykaz zmian gruntowych
-
Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
-
Mapę z projektem podziału
IV. Opłata:
Nie podlega
V. Termin załatwienia sprawy:
Bez zbędnej zwłoki. Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego- nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane- nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
VI. Dodatkowe informacje:
Rodzaj składanego wniosku i dołączanych wraz z nim dokumentów zależy od trybu dokonywania podziału. Podziały na podstawie art. 93 i 94 dokonywane są zgodnie z ustaleniami planu miejscowego lub decyzją o warunkach zabudowy obowiązującą w dniu złożenia wniosku, w wypadku braku planu miejscowego z przepisami odrębnymi. Podziały nieruchomości na podstawie art. 95 dokonywane są niezależnie od ustaleń planu miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy w następujących przypadkach:
-
zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
-
wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
-
wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa:
-
realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami lub z odrębnych ustaw;
-
realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
-
wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu drogi publicznej;
-
wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
-
wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego;
-
wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych
-
wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego
Postępowanie o podział nieruchomości odbywa się dwuetapowo (za wyjątkiem podziałów dokonywanych w trybie art. 95). Po wydaniu postanowienia wyrażającego opinię o zgodności proponowanego podziału i po wykonaniu przez geodetę map podziału, protokołu przyjęcia granic, wykazu zmian gruntowych, wykazu synchronizacyjnego wydaje się decyzję zatwierdzającą podział.
VII. Co trzeba zrobić, aby załatwić sprawę ?
Postępowanie o podział nieruchomości odbywa się dwuetapowo (za wyjątkiem podziałów dokonywanych w trybie art. 95). Po złożeniu kompletnego wniosku i wydaniu postanowienia wyrażającego opinię o zgodności proponowanego podziału wnioskodawca zleca uprawnionemu geodecie wykonanie mapy podziału. Po przyjęciu mapy podziału do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wraz z protokołem przyjęcia granic, wykazem zmian gruntowych, wykazem synchronizacyjnym i dostarczeniu do tutejszego urzędu organ wydaje decyzję zatwierdzającą podział.
Do wniosku należy dołączyć mapę ewidencji gruntów, obejmującą teren, którego wniosek dotyczy. Mapa dostępna w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Zduńskiej Woli, ul. Żeromskiego 10a.
Wypis z ewidencji gruntów dostępny jest w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa powiatowego w Zduńskiej Woli, przy ul. Królewskiej 10.
Wypis z księgi wieczystej dostępny w Sądzie Rejonowym w Zduńskiej Woli Wydział Ksiąg Wieczystych ul. Żeromskiego 19.
VIII. Tryb odwoławczy:
-
Na postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zduńska Wola, w terminie 7 dni od dnia doręczenia.
-
Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zduńska Wola, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
Uwagi:
W przypadku braków formalnych wniosku, wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.