W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wniosek o podział nieruchomości

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy grunty
Komórka odpowiedzialna Biuro Gospodarki Nieruchomościami

I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami

II. W którym biurze można załatwić sprawę ?

Wniosek należy złożyć w Kancelarii

Sprawy merytorycznie załatwia:
Biuro Gospodarki Nieruchomościami
Budynek nr 4, I piętro, pok. 417
Telefon kontaktowy 43 825-02-00 wew. 210 lub 43 825-02-10

III. Jakie dokumenty należy dostarczyć ?

  • Wniosek o podział nieruchomości - art. 93 i 94 (do pobrania poniżej)
  • Wniosek o podział nieruchomości - art. 95 (do pobrania poniżej)
  • Dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości
  • Wypis i mapa ewidencji gruntów obejmująca nieruchomość podlegającą podziałowi
  • Wypis z księgi wieczystej
  • Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu obowiązująca w dniu składania wniosku
  • Wstępny projekt podziału- 3 szt. za wyjątkiem podziałów wykonywanych w trybie art. 95
  • Protokół z przyjęcia granic nieruchomości
  • Wykaz zmian gruntowych
  • Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
  • Mapę z projektem podziału

IV. Opłata:

Nie podlega

V. Termin załatwienia sprawy:

Bez zbędnej zwłoki. Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego- nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane- nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

VI. Dodatkowe informacje:

Rodzaj składanego wniosku i dołączanych wraz z nim dokumentów zależy od trybu dokonywania podziału. Podziały na podstawie art. 93 i 94 dokonywane są zgodnie z ustaleniami planu miejscowego lub decyzją o warunkach zabudowy obowiązującą w dniu złożenia wniosku, w wypadku braku planu miejscowego z przepisami odrębnymi. Podziały nieruchomości na podstawie art. 95 dokonywane są niezależnie od ustaleń planu miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy w następujących przypadkach:

  1. zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;

  2. wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;

  3. wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa:

  4. realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami lub z odrębnych ustaw;

  5. realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;

  6. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu drogi publicznej;

  7. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;

  8. wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego;

  9. wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych

  10. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego

Postępowanie o podział nieruchomości odbywa się dwuetapowo (za wyjątkiem podziałów dokonywanych w trybie art. 95). Po wydaniu postanowienia wyrażającego opinię o zgodności proponowanego podziału i po wykonaniu przez geodetę map podziału, protokołu przyjęcia granic, wykazu zmian gruntowych, wykazu synchronizacyjnego wydaje się decyzję zatwierdzającą podział.

VII. Co trzeba zrobić, aby załatwić sprawę ?

Postępowanie o podział nieruchomości odbywa się dwuetapowo (za wyjątkiem podziałów dokonywanych w trybie art. 95). Po złożeniu kompletnego wniosku i wydaniu postanowienia wyrażającego opinię o zgodności proponowanego podziału wnioskodawca zleca uprawnionemu geodecie wykonanie mapy podziału. Po przyjęciu mapy podziału do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wraz z protokołem przyjęcia granic, wykazem zmian gruntowych, wykazem synchronizacyjnym i dostarczeniu do tutejszego urzędu organ wydaje decyzję zatwierdzającą podział.

Do wniosku należy dołączyć mapę ewidencji gruntów, obejmującą teren, którego wniosek dotyczy. Mapa dostępna w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Zduńskiej Woli, ul. Żeromskiego 10a.

Wypis z ewidencji gruntów dostępny jest w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa powiatowego w Zduńskiej Woli, przy ul. Królewskiej 10.

Wypis z księgi wieczystej dostępny w Sądzie Rejonowym w Zduńskiej Woli Wydział Ksiąg Wieczystych ul. Żeromskiego 19.

VIII. Tryb odwoławczy:

  1. Na postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zduńska Wola, w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

  2. Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zduńska Wola, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.

Uwagi:

W przypadku braków formalnych wniosku, wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

Załączniki

Powiadom znajomego