Wydanie oraz wymiana dowodu osobistego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | dowód osobisty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Biuro Ewidencji i Dowodów Osobistych |
I. Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych ( t. jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 816,1000.).
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważniania i zwrotu (Dz.U. z 2021 r. poz. 1865)
II. W którym biurze można załatwić sprawę ?
Wniosek należy złożyć w Biurze Ewidencji i Dowodów Osobistych
Budynek nr 1, pok. 110
tel. 43 825 02 35 lub 43 825 02 36 lub 43 825 02 00 wew. 235 lub 236
e-mail: a.danielewicz@zdunskawola.pl
III. Jakie dokumenty należy dostarczyć ?
-
wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego wraz z ważnym posiadanym dowodem osobistym lub ważnym paszportem
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można także złożyć w formie elektronicznej przez EPUAP (dotyczy tylko dzieci do 12 roku życia)
-
Do wniosku załącza się:
-
aktualną kolorową fotografię o wymiarach 35x45 mm przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
-
osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą osobę w okularach z ciemnymi szkłami (po przedstawieniu orzeczenia o niepełnosprawności - osoby do 16 roku życia lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydanego zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności), a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy (po przedstawieniu zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej). Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.
W przypadku, gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL, organ gminy może w celu wyjaśnienia niezgodności żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa w przypadku niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.
IV. Opłata:
Nie pobiera się.
V. Termin załatwienia sprawy:
-
Czas oczekiwania na załatwienie sprawy: do 30 dni
VI. Dodatkowe informacje:
Utratę dowodu należy zgłosić osobiście w dowolnej gminie, bądź też w formie dokumentu elektronicznego w organie gminy, który wydał dowód osobisty. Zgłoszenie utraty dowodu osobistego skutkuje niezwłocznym unieważnieniem dowodu osobistego w centralnym systemie wydanych dowodów osobistych.
Jednocześnie, aby uniknąć wykorzystania skradzionego lub zagubionego dowodu przez osoby trzecie można zastrzec go w Ogólnopolskim Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE www.dokumentyzastrzezone.pl
VII. Co trzeba zrobić, aby załatwić sprawę ?
Wniosek należy złożyć osobiście (małoletni oraz nieletni, któremu do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni w obecności opiekuna prawnego lub przedstawiciela ustawowego) w Biurze Ewidencji i Dowodów Osobistych Urzędu Miasta Zduńska Wola ul. Złotnickiego 12 - Budynek Nr 1, pok. 110.
Dowód odbiera się osobiście. Dzieci do 12 roku życia i osoby całkowicie ubezwłasnowolnione nie muszą być obecne przy odbiorze.
Przy odbiorze nowego dowodu osobistego dotychczasowy dowód unieważnia się w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym i zwraca się jego posiadaczowi.
VIII. Tryb odwoławczy:
Brak
Uwagi:
Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są zgłosić zmianę na druku CEIDG-1 w pok. nr 112 (Budynek Urzędu Miasta nr 1).
Informacje o dowodach z warstwą elektroniczną na stronie: e-dowod.gov.pl