Biuro Zarządzania Energią i Ochrony Środowiska
Zgodnie z § 38 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Zduńska Wola:
- W skład Biura Zarządzania Energią i Ochrony Środowiska wchodzi Dział Gospodarki Odpadami Komunalnymi.
- Do zadań i kompetencji Działu Gospodarki Odpadami Komunalnymi należy w szczególności:
- prowadzenie i rozwijanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie określonym ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- przedkładanie Radzie projektów uchwał w zakresie dotyczącym gospodarowania odpadami komunalnymi i aktualizowanie aktów prawa miejscowego, w tym regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta, zapewnienie jego zgodności z wojewódzkim planem gospodarki odpadami;
- przygotowywanie dokumentacji opisu przedmiotu zamówienia na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu przeprowadzenia postępowania na udzielenie zamówienia publicznego przez Biuro Zamówień Publicznych;
- nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacji zadań wykonywanych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, zgodnie z umową zawartą w ramach postępowań publicznych na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązującymi aktami prawa miejscowego;
- nadzorowanie podmiotów prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązującymi aktami prawa miejscowego;
- kontrola przedsiębiorców wpisanych do Rejestru Działalności Regulowanej, zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- podejmowanie działań w celu utworzenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla mieszkańców Miasta;
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym z ich udostępnianiem na stronie internetowej Miasta;
- udostępnianie na stronie internetowej Miasta oraz aktualizowanie informacji określonych przepisami prawa w zakresie:
- podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta,
- miejsc zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętego przez Miasto oraz podmioty odbierające odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, w danym roku kalendarzowym, wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, poziomu składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych oraz poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon, powstających w gospodarstwach rolnych lub zakładów przetwarzania takich odpadów;
- prowadzenie działań zmierzających do osiągnięcia wymaganych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, poziomów składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych oraz poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
- wykonywanie corocznych analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Miasta w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym uwzględniających zakres określony przepisami prawa;
- prowadzenie stacjonarnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- prowadzenie ewidencji:
- zbiorników bezodpływowych i ich lokalizacji w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania,
- przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych,
- umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w celu kontroli wykonywania przez właścicieli obowiązków ustawowych;
- prowadzenie czynności administracyjnych związanych z tworzeniem baz danych właścicieli nieruchomości, w zakresie niezbędnym dla wykonywania ustawowo określonych kontroli przestrzegania i stosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zapewnienie aktualizacji baz danych;
- podejmowanie czynności sprawdzających w przebiegu wykonywania przepisów prawa ze strony właścicieli nieruchomości, w tym w zakresie:
- zgodności złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z faktycznym sposobem gromadzenia odpadów na danej nieruchomości,
- weryfikacji nieruchomości zamieszkałych, dla których nie złożono deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; składanie informacji o ujawnionych nieprawidłowościach do Biura Dochodów niezwłocznie po sporządzeniu protokołów z kontroli;
- wydawanie zezwoleń na świadczenie usług w zakresie: opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w tym prowadzenie elektronicznej ewidencji udzielanych i cofniętych zezwoleń, aktualizacja wpisów w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w tym zakresie;
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych, dokonywanie wpisów do rejestru oraz dokonywanie wykreśleń z rejestru w oparciu o ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, aktualizacja wpisów w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w tym zakresie;
- sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi;
- sporządzanie rocznego sprawozdania dotyczącego gospodarowania nieczystościami ciekłymi.
- Do zadań i kompetencji Biura Zarządzania Energią i Ochrony Środowiska poza sprawami wskazanymi w ust. 2 należy w szczególności:
- nadzór nad realizacją polityki energetycznej i zadań określonych w założeniach do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na terenie Miasta;
- aktualizacja i koordynacja Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta;
- sporządzanie sprawozdania z realizacji Programu Ochrony Powietrza i Planu Działań Krótkoterminowych;
- opracowywanie sprawozdań, programów, uchwał, zarządzeń i innych dokumentów regulujących obszar planowania energetycznego i zarządzania energią;
- realizacja programów wymiany źródeł ogrzewania w celu likwidacji tzw. niskiej emisji;
- analizowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych w media w celu prawidłowego doboru taryfy i optymalizacji zużycia, w tym analiza i aprobata umów na dostawę ciepła, energii elektrycznej i gazu;
- współpraca z przedsiębiorstwami energetycznymi w celu zapewnienia spójności pomiędzy planami rozwojowymi przedsiębiorstw a założeniami i planem zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na terenie Miasta;
- opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
- zlecanie i nadzorowanie wykonania audytów energetycznych dla obiektów miejskich;
- opiniowanie i współpraca w zakresie przygotowywania planów termomodernizacyjnych i uciepłownienia dla obiektów miejskich;
- stymulowanie działań energooszczędnych w jednostkach organizacyjnych;
- propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta;
- prowadzenie działań informacyjnych o istniejących możliwościach dofinansowania w zakresie wymiany systemów grzewczych, w tym prowadzenie punktu konsultacyjno-informacyjnego Programu Priorytetowego Czyste Powietrze;
- prowadzenie ewidencji źródeł ogrzewania w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB);
- prowadzenie ewidencji oszczędności energii w Centralnym Rejestrze Oszczędności Energii Finalnej (CROEF);
- realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska i ochronie przyrody, w tym współpraca z Biurem Dochodów w zakresie realizacji dochodów budżetu Miasta i ich wydatkowania zgodnie z przeznaczeniem określonym ustawą o ochronie środowiska;
- realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska, w tym w ramach prowadzonych postępowań z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody, w szczególności:
- prowadzenie spraw dotyczących oceny oddziaływania na środowisko w zakresie opracowywania i wydawania decyzji wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko oraz opinii dotyczących warunków zabudowy terenu dla przedsięwzięć niewymagających przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, przy współpracy z Biurem Gospodarki Przestrzennej,
- prowadzenie spraw dotyczących realizacji ustawy o ochronie przyrody, w tym:
- wydawanie decyzji administracyjnych na usunięcie drzew i krzewów, nadzór i kontrola wypełniania obowiązków określonych w tych decyzjach,
- wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących postępowań stwierdzających podstawy do umorzenia naliczanych opłat środowiskowych,
- prowadzenie rejestru wydawanych decyzji oraz publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie oraz zapewnienie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie w zakresie wydanych zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,
- współdziałanie z Biurem Dochodów w zakresie naliczania i umarzania opłat środowiskowych ustalanych w zezwoleniach na usunięcie drzew,
- prowadzenie postępowań dotyczących zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew i krzewów oraz rejestru zgłoszeń,
- opracowywanie, aktualizacja i realizacja planów i programów wymaganych przepisami prawa z zakresu ochrony środowiska, w tym programu ochrony środowiska i programu usuwania azbestu, w tym prowadzenie bazy azbestowej;
- prowadzenie rejestru pomników przyrody, kontrola stanu zdrowotnego drzew stanowiących pomniki przyrody oraz inicjowanie niezbędnych badań i działań pielęgnacyjnych mających na celu zapewnienie ochrony czynnej tych obiektów:
- opracowywanie dokumentacji dotyczącej uznania lub zniesienia formy ochrony przyrody obiektów uznanych za pomnik przyrody,
- przedkładanie Radzie projektów uchwał dotyczących pomników przyrody;
- realizacja wycinek i nasadzeń oraz prac pielęgnacyjnych drzewostanu rosnącego na terenach miejskich oraz w pasach dróg miejskich w porozumieniu z Biurem Infrastruktury Technicznej;
- opracowywanie wniosków na usunięcie drzew rosnących na terenach miejskich i w pasach dróg miejskich w porozumieniu z Biurem Infrastruktury Technicznej;
- wydawanie zgody właściciela terenu na usunięcie drzew rosnących na terenach miejskich będących w zarządzie innych podmiotów;
- utrzymywanie i gospodarowanie Parkiem Miejskim im. Stefana Złotnickiego, w tym utrzymywanie toalety publicznej, stawów parkowych oraz obiektów zabawowych i rekreacyjnych znajdujących się w obrębie Parku;
- wydawanie opinii do koncesji związanych z pracami geologicznymi, realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska przed hałasem, w tym wyznaczanie obszarów ograniczonego użytkowania z uwagi na hałas lub pola elektromagnetyczne w opracowaniach planistycznych we współpracy z Biurem Gospodarki Przestrzennej;
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń;
- koordynowanie i monitorowanie zadań objętych Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych, przy ścisłej współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Zduńskiej Woli Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w tym w szczególności:
- przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji dotyczącej działań organizacyjno-sprawozdawczych prowadzonych w ramach programu, w tym przedkładanie stosownym organom corocznych informacji o realizacji programu w terminie wskazanym w ustawie Prawo wodne,
- poddawanie aglomeracji analizie, zgłaszanie stosownym podmiotom i organom potrzeby weryfikacji i zmiany aglomeracji w aspekcie stanu faktycznego,
- podejmowanie odpowiednich działań dla wywiązywania się z zobowiązań określonych w programie, jak i zawartych w planie aglomeracji,
- rozwiązywanie problemów obszarów zabudowy, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodnej i odprowadzania ścieków,
- prowadzenie spraw związanych z płatnościami za usługi wodne (opłaty stałe, opłaty zmienne, opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami, opłaty z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji), opłaty za korzystanie ze środowiska;
- prowadzenie spraw w ramach zadań wodno-prawnych, w tym:
- organizowanie i realizacja zadań z zakresu stosunków wodno-prawnych, w tym w szczególności:
- monitorowanie środowiska pod kątem zagrożeń wodami powierzchniowymi, prowadzenie spraw z zakresu ochrony przed powodzią, przy współpracy Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego,
- sprawowanie nadzoru technicznego i właścicielskiego nad systemem odwodnienia za pomocą rowów i kanałów oraz zbiornikiem wodnym „Kępina”, kontrolowanie ich stanu, w tym w szczególności zbiornika wodnego „Kępina”,
- monitorowanie drożności koryta rzeki Pichny, zapewnienie odpowiedniej współpracy w tym zakresie z organami sprawującymi nadzór właścicielski nad gruntami pokrytymi wodami płynącymi, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz ustawą Prawo wodne,
- realizowanie bieżących interwencji mieszkańców w zakresie funkcjonowania urządzeń kanalizacji deszczowej, rowów odwadniających oraz zbiornika wodnego „Kępina”,
- realizacja zadań związanych z odwodnieniem dróg i parkingów, w tym zapewnienie bieżącej współpracy z Biurem Inwestycji Miejskich w zakresie projektowania i budowy kanalizacji deszczowej służącej odwodnieniu dróg i parkingów,
- prowadzenie spraw związanych z eksploatacją kanalizacji deszczowej i rowów odkrytych,
- utrzymywanie i konserwacja rowów oraz obiektów urządzeń wodnych będących własnością Miasta, prowadzenie ich ewidencji oraz dokonywanie okresowej ich inwentaryzacji,
- utrzymywanie i konserwacja rowów usytuowanych w pasach drogowych, kanalizacji deszczowej dróg i parkingów, a także realizowanie zadań wynikających z przepisów regulujących stosunki wodno-prawne i ochrony środowiska,
- opiniowanie wniosków o przyłączenie obiektów budowlanych do systemu odwodnienia Miasta na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego,
- opiniowanie dokumentacji budowlano-wykonawczej w zakresie kanalizacji deszczowej, jak i wydawanie opinii i wniosków do projektów związanych z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie urządzeń kanalizacji deszczowej, zapewnienie udziału w opracowywaniu prognoz i planowaniu odprowadzania wód deszczowych,
- prowadzenie spraw dotyczących przekazywania urządzeń kanalizacji sanitarnej i deszczowej do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Zduńskiej Woli Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
- prowadzenie spraw w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków oraz inicjowanie zadań inwestycyjnych w tym zakresie do realizacji przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Zduńskiej Woli Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;
- organizowanie i realizacja zadań z zakresu stosunków wodno-prawnych, w tym w szczególności:
- zapewnienie przepływu informacji w zakresie dotyczącym administrowania bądź zarządzania mieniem komunalnym związanym z merytorycznymi zadaniami Biura, a wymagających aktualizacji danych ewidencyjnych ze strony Biura Gospodarki Nieruchomościami w powiązaniu z ewidencją księgową;
- współpraca z Biurem Promocji, Kultury i Aktywności Miejskiej w zakresie realizacji zadań wynikających z przyjętego programu opieki nad zabytkami;
- zapewnienie właściwego przepływu informacji w zakresie planów działania przenoszących się na budżet Miasta przez nadzorowanych zarządców mienia i komunalne osoby prawne;
- zapewnienie nadzoru merytorycznego nad zadaniami Miasta będącymi w zakresie działania Biura, a realizowanymi przez komunalne osoby prawne, zapewnienie współpracy ze Stanowiskiem ds. Nadzoru Właścicielskiego w sprawach istotnych z punktu widzenia nadzoru właścicielskiego;
- dokonywanie wpisów do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w zakresie uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z zezwoleń wydawanych przez Biuro."
Przy znakowaniu spraw Biuro używa symbolu „ZEOŚ”, natomiast Dział Gospodarki Odpadami Komunalnymi - „ZEOŚ.GOK”.
Alina Kubiak
Dyrektor
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 504
Telefon kontaktowy: 43 825-02-68 lub 43 825-02-00 wew. 268
Adres e-mail: a.kubiak@zdunskawola.pl
Paweł Sternik
Zastępca Dyrektora
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 501
Telefon kontaktowy: 43 825-02-75 lub 43 825-02-00 wew. 275
Adres e-mail: p.sternik@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- koordynowanie i monitorowanie zadań objętych Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych, przy ścisłej współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Zduńskiej Woli Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w tym w szczególności:
- przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji dotyczącej działań organizacyjno-sprawozdawczych prowadzonych w ramach programu, w tym przedkładanie stosownym organom corocznych informacji o realizacji programu w terminie wskazanym w ustawie Prawo wodne,
- poddawanie aglomeracji analizie, zgłaszanie stosownym podmiotom i organom potrzeby weryfikacji i zmiany aglomeracji w aspekcie stanu faktycznego,
- podejmowanie odpowiednich działań dla wywiązywania się z zobowiązań określonych w programie, jak i zawartych w planie aglomeracji,
- rozwiązywanie problemów obszarów zabudowy, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodnej i odprowadzania ścieków,
- prowadzenie spraw związanych z płatnościami za usługi wodne (opłaty stałe, opłaty zmienne, opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami, opłaty z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji), opłaty za korzystanie ze środowiska,
- prowadzenie spraw w ramach zadań wodnoprawnych, w tym:
- organizowanie i realizacja zadań z zakresu stosunków wodnoprawnych, w tym w szczególności:
- monitorowanie środowiska pod kątem zagrożeń wodami powierzchniowymi, prowadzenie spraw z zakresu ochrony przed powodzią, przy współpracy Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego,
- sprawowanie nadzoru technicznego i właścicielskiego nad systemem odwodnienia za pomocą rowów i kanałów oraz zbiornikiem wodnym „Kępina”, kontrolowanie ich stanu, w tym w szczególności zbiornika wodnego „Kępina”,
- monitorowanie drożności koryta rzeki Pichny, zapewnienie odpowiedniej współpracy w tym zakresie z organami sprawującymi nadzór właścicielski nad gruntami pokrytymi wodami płynącymi, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz ustawą Prawo wodne,
- realizowanie bieżących interwencji mieszkańców w zakresie funkcjonowania urządzeń kanalizacji deszczowej, rowów odwadniających oraz zbiornika wodnego „Kępina”,
- realizacja zadań związanych z odwodnieniem dróg i parkingów, w tym zapewnienie bieżącej współpracy z Biurem Inwestycji Miejskich w zakresie projektowania i budowy kanalizacji deszczowej służącej odwodnieniu dróg i parkingów,
- prowadzenie spraw związanych z eksploatacją kanalizacji deszczowej i rowów odkrytych,
- utrzymywanie i konserwacja rowów oraz obiektów urządzeń wodnych będących własnością Miasta, prowadzenie ich ewidencji oraz dokonywanie okresowej ich inwentaryzacji,
- utrzymywanie i konserwacja rowów usytuowanych w pasach drogowych, kanalizacji deszczowej dróg i parkingów, a także realizowanie zadań wynikających z przepisów regulujących stosunki wodno-prawne i ochrony środowiska,
- opiniowanie wniosków o przyłączenie obiektów budowlanych do systemu odwodnienia Miasta na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego,
- opiniowanie dokumentacji budowlano-wykonawczej w zakresie kanalizacji deszczowej, jak i wydawanie opinii i wniosków do projektów związanych z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie urządzeń kanalizacji deszczowej, zapewnienie udziału w opracowywaniu prognoz i planowaniu odprowadzania wód deszczowych,
- prowadzenie spraw dotyczących przekazywania urządzeń kanalizacji sanitarnej i deszczowej do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Zduńskiej Woli Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
- prowadzenie spraw w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków oraz inicjowanie zadań inwestycyjnych w tym zakresie do realizacji przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Zduńskiej Woli Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;
- organizowanie i realizacja zadań z zakresu stosunków wodnoprawnych, w tym w szczególności:
- nadzorowanie utrzymywania i gospodarowania Parkiem Miejskim im. Stefana Złotnickiego, w tym utrzymywania toalety publicznej, stawów parkowych oraz obiektów zabawowych i rekreacyjnych znajdujących się w obrębie Parku;
- zapewnienie właściwego przepływu informacji w zakresie planów działania przenoszących się na budżet Miasta przez nadzorowanych zarządców mienia i komunalne osoby prawne;
- zapewnienie nadzoru merytorycznego nad zadaniami Miasta będącymi w zakresie działania Biura, a realizowanymi przez komunalne osoby prawne, zapewnienie współpracy ze Stanowiskiem ds. Nadzoru Właścicielskiego w sprawach istotnych z punktu widzenia nadzoru właścicielskiego;
- propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta.
Iga Chwiałkowska
Referent
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 501
Telefon kontaktowy: 43 825-02-96 lub 43 825-02-00 wew. 296
Adres e-mail: i.chwialkowska@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- prowadzenie spraw dotyczących realizacji ustawy o ochronie przyrody, w tym:
- wydawanie decyzji administracyjnych na usunięcie drzew i krzewów, nadzór i kontrola wypełniania obowiązków określonych w tych decyzjach,
- wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących postępowań stwierdzających podstawy do umorzenia naliczanych opłat środowiskowych,
- prowadzenie rejestru wydawanych decyzji oraz publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie oraz zapewnienie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie w zakresie wydanych zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,
- współdziałanie z Biurem Dochodów w zakresie naliczania i umarzania opłat środowiskowych ustalanych w zezwoleniach na usunięcie drzew,
- prowadzenie postępowań dotyczących zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew i krzewów oraz rejestru zgłoszeń,
- prowadzenie rejestru pomników przyrody, kontrola stanu zdrowotnego drzew stanowiących pomniki przyrody oraz inicjowanie niezbędnych badań i działań pielęgnacyjnych mających na celu zapewnienie ochrony czynnej tych obiektów;
- opracowywanie dokumentacji dotyczącej uznania lub zniesienia formy ochrony przyrody obiektów uznanych za pomnik przyrody;
- przedkładanie Radzie projektów uchwał dotyczących pomników przyrody;
- realizacja wycinek i nasadzeń oraz prac pielęgnacyjnych drzewostanu rosnącego na terenach miejskich oraz pasach dróg miejskich w porozumieniu z Biurem Infrastruktury Technicznej;
- opracowywanie wniosków na usunięcie drzew rosnących na terenach miejskich i w pasach dróg miejskich w porozumieniu z Biurem Infrastruktury Technicznej;
- wydawanie w imieniu właściciela terenu zgody na usunięcie drzew rosnących na terenach miejskich będących w zarządzie innych podmiotów;
- inwentaryzacja zieleni miejskiej;
- prowadzenie spraw dotyczących wydawania opinii do koncesji związanych z pracami geologicznymi, realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze;
- realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska i ochronie przyrody, w tym współpraca z Biurem Dochodów w zakresie realizacji dochodów budżetu Miasta i ich wydatkowania zgodnie z przeznaczeniem określonym ustawą Prawo ochrony środowiska;
- współpraca z Biurem Strategii i Rozwoju Miasta w zakresie realizacji zadań wynikających z programu opieki nad zabytkami;
- nadzór nad realizacją założeń Systemu Zarządzania Zielenią Miejską dla Miasta Zduńska Wola;
- realizacja zadań Budżetu Obywatelskiego i Budżetu Zielonego przekazanych do realizacji Biura ZEOŚ w zakresie zieleni miejskiej;
- propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta.
Katarzyna Hofman
Inspektor
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 501
Telefon kontaktowy: 43 825-02-37 lub 43 825-02-00 wew. 237
Adres e-mail: k.hofman@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- Realizacja polityki energetycznej i zadań określonych w założeniach do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na terenie Miasta.
- Opracowywanie sprawozdań, programów, uchwał, zarządzeń i innych dokumentów regulujących obszar planowania energetycznego i zarządzania energią.
- Analizowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych w media w celu prawidłowego doboru taryfy i optymalizacji zużycia, w tym analiza i aprobata umów na dostawę ciepła, energii elektrycznej i gazu.
- Współpraca z przedsiębiorstwami energetycznymi w celu zapewnienia spójności pomiędzy planami rozwojowymi przedsiębiorstw a założeniami i planem zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na terenie Miasta.
- Opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zapatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
- Zlecanie i nadzorowanie wykonania audytów energetycznych dla obiektów miejskich.
- Opiniowanie i współpraca w zakresie przygotowywania planów termomodernizacyjnych i uciepłownienia dla obiektów miejskich.
- Stymulowanie działań energooszczędnych w jednostkach organizacyjnych.
- Prowadzenie ewidencji oszczędności energii w Centralnym Rejestrze Oszczędności Energii Finalnej (CROEF).
- Prowadzenie działań informacyjnych o istniejących możliwościach dofinansowania w zakresie wymiany systemów grzewczych, w tym prowadzenie punktu konsultacyjno-informacyjnego Programu Priorytetowego Czyste Powietrze.
- Zapewnienie właściwego przepływu informacji w zakresie planów działania przenoszących się na budżet Miasta przez nadzorowanych zarządców mienia i komunalne osoby prawne.
- Zapewnienie nadzoru merytorycznego nad zadaniami Miasta będącymi w zakresie działania Biura, a realizowanymi przez komunalne osoby prawne, zapewnienie współpracy ze Stanowiskiem ds. Nadzoru Właścicielskiego w sprawach istotnych z punktu widzenia nadzoru właścicielskiego.
- Składanie wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami za korzystanie ze środowiska.
- Sporządzanie sprawozdania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami – KOBiZE.
- Aktualizacja i koordynacja planów dotyczących gospodarki niskoemisyjnej.
- Wprowadzanie danych do Zintegrowanego system ograniczania niskiej emisji (ZONE).
- Propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta.
Marta Kruszyńska
Inspektor
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 501
Telefon kontaktowy: 43 825-02-37 lub 43 825-02-00 wew. 237
Adres e-mail: m.kruszynska@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- Realizacja programów wymiany źródeł ogrzewania w celu likwidacji tzw. niskiej emisji:
- aktualizowanie regulaminów wymiany systemów grzewczych,
- przygotowywanie projektów uchwał,
- przyjmowanie wniosków inwestorów,
- przygotowywanie umów z inwestorami.
- Prowadzenie działań informacyjnych o istniejących możliwościach dofinansowania w zakresie wymiany systemów grzewczych, w tym prowadzenie punktu konsultacyjno-informacyjnego Programu Priorytetowego Czyste Powietrze.
- Aktualizacja i koordynacja planów dotyczących gospodarki niskoemisyjnej.
- Sporządzanie sprawozdania z realizacji Programu Ochrony Powietrza i Planu Działań Krótkoterminowych.
- Prowadzenie ewidencji źródeł ogrzewania w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
- Pomoc w prowadzeniu ewidencji oszczędności energii w Centralnym Rejestrze Oszczędności Energii Finalnej (CROEF).
- Pomoc w realizacji polityki energetycznej i zadań określonych w założeniach do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na terenie Miasta.
- Opracowywanie sprawozdań, programów, uchwał, zarządzeń i innych dokumentów regulujących obszar planowania energetycznego i zarządzania energią.
- Pomoc w analizowaniu zapotrzebowania jednostek organizacyjnych w media w celu prawidłowego doboru taryfy i optymalizacji zużycia, w tym analiza i aprobata umów na dostawę ciepła, energii elektrycznej i gazu.
- Opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zapatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
- Opiniowanie i współpraca w zakresie przygotowywania planów termomodernizacyjnych i uciepłownienia dla obiektów miejskich.
- Stymulowanie działań energooszczędnych w jednostkach organizacyjnych.
- Propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta, w tym organizowanie działań ekologicznych, festiwali, konkursów edukacyjnych.
- Wprowadzanie danych do Zintegrowanego system ograniczania niskiej emisji (ZONE).
Edyta Dębowska
Inspektor
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 501
Telefon kontaktowy: 43 825-02-65 lub 43 825-02-00 wew. 265
Adres e-mail: e.debowska@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska, w tym w ramach prowadzonych postępowań z zakresu ochrony środowiska, a w szczególności:
- prowadzenie spraw dotyczących oceny oddziaływania na środowisko w zakresie opracowywania i wydawania decyzji wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko oraz opinii dotyczących warunków zabudowy terenu dla przedsięwzięć niewymagających przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, przy współpracy z Biurem Gospodarki Przestrzennej,
- opracowywanie, aktualizacja i realizacja planów i programów wymaganych przepisami prawa z zakresu ochrony środowiska, w tym programu ochrony środowiska i programu usuwania azbestu, w tym prowadzenie bazy azbestowej oraz przedkładanie Radzie projektów uchwał do ww. programów;
- realizacja zadań związanych z unieszkodliwianiem azbestu na terenie Miasta, w tym uzyskiwanie dotacji dla mieszkańców z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska przed hałasem, w tym wyznaczanie obszarów ograniczonego użytkowania z uwagi na hałas lub pola elektromagnetyczne w opracowaniach planistycznych we współpracy z Biurem Gospodarki Przestrzennej;
- przygotowywanie opinii o klasyfikacji akustycznej dla terenów nie ujętych w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego;
- prowadzenie spraw dotyczących wydawania opinii do koncesji związanych z pracami geologicznymi, realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze;
- pomoc w prowadzeniu spraw dotyczących realizacji ustawy o ochronie przyrody;
- prowadzenie ewidencji oszczędności energii w Centralnym Rejestrze Oszczędności Energii Finalnej (CROEF);
- wprowadzanie danych do Zintegrowanego system ograniczania niskiej emisji (ZONE);
- pomoc przy aktualizacji i koordynacji planów dotyczących gospodarki niskoemisyjnej;
- pomoc przy realizacji Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Zduńska Wola;
- pomoc w sporządzaniu sprawozdania z realizacji Programu Ochrony Powietrza i Planu Działań Krótkoterminowych;
- pomoc w analizowaniu zapotrzebowania jednostek organizacyjnych w media w celu prawidłowego doboru taryfy i optymalizacji zużycia, w tym analiza i aprobata umów na dostawę ciepła, energii elektrycznej i gazu;
- pomoc przy stymulowaniu działań energooszczędnych w jednostkach organizacyjnych;
- zamieszczanie i aktualizowanie pod względem merytorycznym informacji w BIP dotyczących zadań wykonywanych przez Biuro;
- rejestrowanie i aktualizowanie wzorów klauzul informacyjnych oraz prowadzenie ewidencji umów powierzenia danych osobowych w Biurze wraz z ich przekazywaniem do Inspektora Danych Osobowych;
- przygotowywanie formularzy ryzyka i formularzy oceny skutków dla ochrony danych osobowych w Biurze zgodnie z procedurami zarządzania ryzykiem w ochronie danych osobowych w Urzędzie Miasta;
- przygotowywanie opinii dotyczących wniosków złożonych w ramach Budżetu Obywatelskiego i Budżetu Zielonego przekazanych do Biura ZEOŚ;
- realizacja zadań Budżetu Obywatelskiego i Budżetu Zielonego przekazanych do realizacji Biura ZEOŚ;
- zapewnienie przepływu informacji w zakresie dotyczącym administrowania bądź zarządzania mieniem komunalnym związanym z merytorycznymi zadaniami Biura, a wymagających aktualizacji danych ewidencyjnych ze strony Biura Gospodarki Nieruchomościami w powiązaniu z ewidencją księgową;
- prowadzenie rejestru wydawanych decyzji oraz publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie oraz zapewnienie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie w zakresie spraw prowadzonych przez Biuro Zarządzania Energią i Ochrony Środowiska m.in. przygotowywanie projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzenie rejestru wniosków o udostępnianie informacji o środowisku, redagowanie informacji do publicznie dostępnych wykazów o środowisku i/lub Biuletynu Informacji Publicznej, przygotowywanie okresowych zestawień podsumowujących na temat udostępniania informacji o środowisku;
- realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska i ochronie przyrody, w tym współpraca z Biurem Dochodów w zakresie realizacji dochodów budżetu Miasta i ich wydatkowania zgodnie z przeznaczeniem określonym ustawą o ochronie środowiska;
- przekazywanie danych do planów i sprawozdań dotyczących budżetu Miasta;
- propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta.
Dział Gospodarki Odpadami Komunalnymi
Marta Kaźmierska
Główny Specjalista
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 502
Telefon kontaktowy: 43 825-02-76 lub 43 825-02-00 wew. 276
Adres e-mail: m.kazmierska@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- prowadzenie i rozwijanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie określonym ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- przedkładanie Radzie projektów uchwał w zakresie dotyczącym gospodarowania odpadami komunalnymi i aktualizowanie aktów prawa miejscowego, w tym regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta, zapewnienie jego zgodności z wojewódzkim planem gospodarki odpadami;
- przygotowywanie dokumentacji opisu przedmiotu zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu przeprowadzenia postępowania na udzielenie zamówienia publicznego przez Biuro Zamówień Publicznych;
- sporządzanie wniosków o dokonanie zamówienia poprzez platformę zamówieniową;
- sporządzanie Planów Zamówień Publicznych Działu Gospodarki Odpadami Komunalnymi;
- uczestniczenie w pracach Komisji przetargowych w ramach zamówień Działu GOK, m.in. ocena treści ofert wykonawców pod kątem ich zgodności z treścią specyfikacji warunków zamówienia, weryfikacja poprawności dokumentów złożonych przez wykonawców;
- nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym z realizacji zadań wykonywanych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, zgodnie z umową zawartą w ramach postępowań publicznych na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązującymi aktami prawa miejscowego, w tym spełniania obowiązku ze strony podmiotu odbierającego w zakresie powiadamiania o fakcie niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów, jak i składania okresowych sprawozdań, w tym:
- nadzór nad Miejskim Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.,
- kontrola przedsiębiorców wpisanych do Rejestru Działalności Regulowanej z zakresie odbierania odpadów komunalnych,
- weryfikacja sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne,
- weryfikacja sprawozdań podmiotów zbierających odpady komunalne
- monitoring działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązujących aktów prawa miejscowego;
- podejmowanie działań w celu utworzenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla mieszkańców Miasta,
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym z ich udostępnianiem na stronie internetowej Miasta;
- udostępnianie na stronie internetowej Miasta oraz aktualizowanie informacji określonych przepisami prawa w zakresie:
- podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta,,
- miejsc zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętego przez Miasto oraz podmioty odbierające odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, w danym roku kalendarzowym, wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, poziomu składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych oraz poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
- punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon, powstających w gospodarstwach rolnych lub zakładów przetwarzania takich odpadów;
- prowadzenie działań zmierzających do osiągnięcia wymaganych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, poziomów składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych oraz poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
- wykonywanie corocznych analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Miasta w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym uwzględniających zakres określony przepisami prawa;
- prowadzenie czynności administracyjnych związanych z tworzeniem baz danych właścicieli nieruchomości, w zakresie niezbędnym dla wykonywania ustawowo określonych kontroli przestrzegania i stosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zapewnienie aktualizacji baz danych;
- podejmowanie czynności sprawdzających w przebiegu wykonywania przepisów prawa ze strony właścicieli nieruchomości, w tym w zakresie:
- zgodności złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z faktycznym sposobem gromadzenia odpadów na danej nieruchomości,
- weryfikacji nieruchomości zamieszkałych, dla których nie złożono deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; składanie informacji o ujawnionych nieprawidłowościach do Biura Dochodów niezwłocznie po sporządzeniu protokołów z kontroli;
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych, dokonywanie wpisów do rejestru oraz dokonywanie wykreśleń z rejestru w oparciu o ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, aktualizacja wpisów w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w tym zakresie;
- sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi;
- opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów;
- coroczne przekazywanie do Urzędu Marszałkowskiego wykazu przedsiębiorców wpisanych i wykreślonych z Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych;
- sporządzanie planów finansowych oraz rocznych i półrocznych sprawozdań z wykonania budżetu i WPF w zakresie Biura ZEOŚ;
- zamieszczanie i aktualizowanie pod względem merytorycznym informacji w BIP dotyczących zadań wykonywanych przez Biuro ZEOŚ.GOK;
- udział w kontrolach nieruchomości w zakresie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych;
- propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta.
Krystyna Ryniewicz
Inspektor
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 502
Telefon kontaktowy: 43 825-02-23 lub 43 825-02-00 wew. 223
Adres e-mail: k.ryniewicz@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacji zadań wykonywanych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, zgodnie z umową zawartą w ramach postępowań publicznych na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązującymi aktami prawa miejscowego;
- nadzorowanie podmiotów prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązującymi aktami prawa miejscowego;
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym z ich udostępnianiem na stronie internetowej Miasta;
- udostępnianie na stronie internetowej Miasta oraz aktualizowanie informacji określonych przepisami prawa w zakresie:
- podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta,
- miejsc zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętego przez Miasto oraz podmioty odbierające odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, w danym roku kalendarzowym, wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, poziomu składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych oraz poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon, powstających w gospodarstwach rolnych lub zakładów przetwarzania takich odpadów;
- nadzorowanie prowadzenia stacjonarnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, m.in. wystawianie Kart Przekazania Odpadów w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami, prowadzenie ewidencji odpadów,
- prowadzenie ewidencji:
- zbiorników bezodpływowych i ich lokalizacji w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania,
- przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych,
- umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w celu kontroli wykonywania przez właścicieli obowiązków ustawowych;
- prowadzenie czynności administracyjnych związanych z tworzeniem baz danych właścicieli nieruchomości, w zakresie niezbędnym dla wykonywania ustawowo określonych kontroli przestrzegania i stosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zapewnienie aktualizacji baz danych;
- sporządzanie rocznego sprawozdania dotyczącego gospodarowania nieczystościami ciekłymi;
- podejmowanie czynności sprawdzających w przebiegu wykonywania przepisów prawa ze strony właścicieli nieruchomości, w tym w zakresie:
- zgodności złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z faktycznym sposobem gromadzenia odpadów na danej nieruchomości,
- weryfikacji nieruchomości zamieszkałych, dla których nie złożono deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; składanie informacji o ujawnionych nieprawidłowościach do Biura Dochodów niezwłocznie po sporządzeniu protokołów z kontroli;
- prowadzenie i rozwijanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie określonym ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie dotyczącym gospodarowania odpadami komunalnymi i aktualizowanie aktów prawa miejscowego, w tym regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta, zapewnienie jego zgodności z wojewódzkim planem gospodarki odpadami;
- pomoc w przygotowywaniu dokumentacji opisu przedmiotu zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu przeprowadzenia postępowania na udzielenie zamówienia publicznego przez Biuro Zamówień Publicznych;
- podejmowanie działań w celu utworzenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla mieszkańców Miasta;
- pomoc w wykonywaniu corocznych analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Miasta w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym uwzględniających zakres określony przepisami prawa;
- opracowywanie harmonogramów kontroli nieruchomości w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi i nieczystości ciekłych, organizowanie kontroli m.in. wyznaczanie nieruchomości do kontroli, udział w kontroli, sporządzanie protokołu, wprowadzanie danych do Zintegrowanego system ograniczania niskiej emisji (ZONE),
- propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta.
Beata Wojtysiak
Inspektor
Budynek nr 5, ul. Stefana Złotnickiego 3, I piętro, pok. 502
Telefon kontaktowy: 43 825-02-76 lub 43 825-02-00 wew. 276
Adres e-mail: b.wojtysiak@zdunskawola.pl
Kompetencje:
- nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacji zadań wykonywanych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, zgodnie z umową zawartą w ramach postępowań publicznych na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązującymi aktami prawa miejscowego;
- przygotowywanie dokumentacji opisu przedmiotu zamówienia na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu przeprowadzenia postępowania na udzielenie zamówienia publicznego przez Biuro Zamówień Publicznych;;
- sporządzanie wniosków o dokonanie zamówienia poprzez platformę zamówieniową;
- sporządzanie Planów Zamówień Publicznych Biura ZEOŚ;
- przygotowywanie sprawozdań z udzielonych zamówień publicznych Biura ZEOŚ;
- sporządzanie raportów z realizacji zamówień publicznych Biura ZEOŚ;
- przekazywanie do Biura Zamówień Publicznych danych niezbędnych do zamieszczenia ogłoszeń o wykonaniu umów Biura ZEOŚ;
- uczestniczenie w pracach Komisji przetargowych w ramach zamówień Biura ZEOŚ, m.in. ocena treści ofert wykonawców pod kątem ich zgodności z treścią specyfikacji warunków zamówienia, weryfikacja poprawności dokumentów złożonych przez wykonawców;
- nadzorowanie podmiotów prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz obowiązującymi aktami prawa miejscowego;;
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym z ich udostępnianiem na stronie internetowej Miasta;
- udostępnianie na stronie internetowej Miasta oraz aktualizowanie informacji określonych przepisami prawa w zakresie:
- podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta,
- miejsc zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętego przez Miasto oraz podmioty odbierające odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, w danym roku kalendarzowym, wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, poziomu składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych oraz poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon, powstających w gospodarstwach rolnych lub zakładów przetwarzania takich odpadów;
- prowadzenie ewidencji:
- zbiorników bezodpływowych i ich lokalizacji w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania,
- przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych,
- umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w celu kontroli wykonywania przez właścicieli obowiązków ustawowych;
- podejmowanie czynności sprawdzających w przebiegu wykonywania przepisów prawa ze strony właścicieli nieruchomości, w tym w zakresie:
- zgodności złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z faktycznym sposobem gromadzenia odpadów na danej nieruchomości,
- weryfikacji nieruchomości zamieszkałych, dla których nie złożono deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; składanie informacji o ujawnionych nieprawidłowościach do Biura Dochodów niezwłocznie po sporządzeniu protokołów z kontroli;
- przygotowywanie zezwoleń na świadczenie usług w zakresie: opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w tym prowadzenie elektronicznej ewidencji udzielanych i cofniętych zezwoleń, aktualizacja wpisów w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w tym zakresie;
- prowadzenie i rozwijanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie określonym ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie dotyczącym gospodarowania odpadami komunalnymi i aktualizowanie aktów prawa miejscowego, w tym regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta, zapewnienie jego zgodności z wojewódzkim planem gospodarki odpadami;
- podejmowanie działań w celu utworzenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla mieszkańców Miasta;
- pomoc w wykonywaniu corocznych analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Miasta w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym uwzględniających zakres określony przepisami prawa;
- prowadzenie czynności administracyjnych związanych z tworzeniem baz danych właścicieli nieruchomości, w zakresie niezbędnym dla wykonywania ustawowo określonych kontroli przestrzegania i stosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zapewnienie aktualizacji baz danych;
- propagowanie programów i zachowań ekologicznych wśród mieszkańców Miasta, w tym organizowanie działań ekologicznych, festiwali, konkursów edukacyjnych;
- zamieszczanie i aktualizowanie pod względem merytorycznym informacji w BIP dotyczących zadań wykonywanych przez Biuro ZEOŚ.GOK;
- udział w kontrolach nieruchomości w zakresie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych.
Lista spraw prowadzonych przez Biuro dostępna jest pod adresem:
https://bip.zdunskawola.pl/sprawy-do-zalatwienia/szukaj?category_id=-1&unit_id=11